Søg i denne blog

torsdag den 30. oktober 2014


Facebook
Med en Facebook konto kan du oprette forbindelser til bestemte personer som familiemedlemmer, venner, gamle skolekammerater osv. Men har man egentlig lyst til at dele noget af sin hverdag med andre eller interesser det egentlig dig, hvad en person går og laver, som du ikke har set i 10 år og faktisk ikke havde nogen forhold til ud over at personen har anmodet dig som ven for tredje gang og du ikke vil skuffe ved ikke at bekræfte anmodningen. Kommer det mig ved om den ene eller anden er i forhold eller om vedkommende forlod grundskolen i 9 kl. i 1999. Og har arbejdet som frabriks arbejder herefter.
De venner man har på Facebook har enorm indflydelse på dig, hvis du ikke passer på. Man er nød til at kikke ind i sig selv og spørge sig selv om, hvor meget man vil forbindes med sociale kontakter og blande bekendtskaber sammen med venner og familie. Det er et stort spørgsmål, som man kun selv kender svaret på. Et andet perspektiv hvor jeg mener Facebook kommer lidt kort er kommunikations formen. Der er rigtig mange personer, der ikke tænker sig om når de orienterer sig på Facebook de ytre deres meninger i et sprog som vækker en underen og lader sig rive så meget med, at de glemmer de er på et offentlig forum hvor udtagelserne er tilgængeligt for alle, også for arbejdsgiverene. Men jeg ved også godt at Facebook kan og bliver brugt konstruktivt af rigtig mange.
Facebook set ud fra en undervisers perspektiv.

Jeg har selv brugt Facebook som en del af undervisning og som informations kanal og jeg blev positiv overrasket over den måde som det fungerede på. Det skal lige siges, det var en lukkede gruppe som blev oprettet, hvor kun de elever der var i klassen blev oprettet i gruppen. Om det skal være en lukkede eller en åben gruppe må være en temperaments spørgsmål for den enkelte underviser. Gruppen blev oprettet for at jeg bedrer/hurtigere kunne komme i forbindelse med holdet vedr. ændringer i vores undervisning/skema. Efterfølgende udviklede holdet selv grupperummet til en forum hvor de brugte hinanden som sparringspartner i forskellige situationer, hvor de af den ene eller anden grund ikke fandt svar på deres hjemmearbejde. Så egentlig syntes jeg at Facebook i dette tilfælde var til enorm hjælp for mig og eleverne. I og med at jeg mødte eleverne på deres hjemmebane og deltog (Så på) i deres aktiviteter på Facebook fik jeg også en anden positiv oplevelse af eleverne, man kunne se hvor meget de hjalp hinanden og hvor arrangerede de var. Som bruger af Facebook er jeg positiv overrasket over den effekt som Facebook kan have og hvor hurtigt de informationer man ønsker bekræftet egentlig sker. Om Facebook er bedrer en et andet ligene medie skal være usagt men det drejer sig vel om, at møde eleverne hvor de er i deres komfortzone og de føle sig sikre i det de foretager sig.  

2 kommentarer:

  1. Du kommer rundt omkring nogle gode aspekter i det at bruge facebook i undervisningen. Jeg kan læse, at vi begge har brugt og bruger en lukket gruppe, fordi dette fungerer bedst for os. Da jeg læste starten på din post tænkte jeg:" OMG", endnu en af de der sure undervisere, som ikke vil mødes med eleverne, der hvor de er og i deres komfortzone indtil de er trygge og føler sig sikre i det de foretager sig, men SÅ KOM det, jeg kunne lide at høre/læse... HURRA for DIG - (og kunne da heller ikke forestille mig andet med dit gemyt!)..

    SvarSlet
  2. Kim - relevante overvejelser du gør dig. Jeg har , som skrevet på min blog, også fået min klasse til at oprette et lukket rum på facebook. Dog er jeg selv forbeholden over for selv at deltage. Jeg synes at facebook er genial som infokanal, men jeg er samtidig glad for "elevplan" som SOSU skolen burger som værktøj til meddelelser, opgaver, lektier, noter etc.
    Indtil videre holder jeg mig ude af facebook, men opfordrer bestemt eleverne til at bruge det som deres kanal til at stille spørgsmål og hjælpe hinanden

    SvarSlet