Begrebet web 2,0
Hvad
Web 2,0 er en mulighed for kommunikation igennem websites. I
modsætning til web 1,0 er web 2,0 en bruger til bruger, hvor web 1,0 mere er en
oplysnings flade hvor brugeren søger oplysninger om specifikke emner. Den gamle
hjemme side fra fx folketinget var bygget op som web 1,0 hvor hjemmesiden kun
var bygget op til at brugeren fik udleveret informationer om tingets og dens
virke, så man kan sige at der var tale on en envejs kommunikation hvor brugeren
fik informationer omkring tingets virke. Med introduktionen til web 2,0 er
forholder det sig anderledes her er kommunikationen en bruger til bruger altså
en tovejs kommunikation. Med web 2,0 er hjemmesiden blevet en del af det
sociale netværk hvor det nu er muligt at følge folketinget fra fx Facebook,
linke til andre hjemmesider osv. Men web 2,0 er meget mere end en hjemmeside,
det det er sider som Facebook, Youtube, Wikipedia, Myspaces. Det nye ved Web
2.0 er, at det er brugerne som opretter og vedligeholder de forskellige sider.
Det handler om sociale netværk, hvor brugerne deler deres tanker, meninger,
tekster, billeder, musik/film osv.. Det er via brugernes input, at siderne
bliver holdt i live.
Hvorfor
Hvorfor bruge web 2,0 i undervisningssammenhæng, fordi ved
anvendelse af de interaktive medier får eleverne til at få følelse af
medejerskab til det de bidrager til. I bogen web 2,0 af Nina Bonderup Dohn og
Lars Johnsen har de udpeget 5 grunde til at benytte web 2,0
1.
Understøttelse
og kvalificering af underviserses arbejde. Her handler det om lærerens samarbejde
med andre underviser omkring opkvalificering af læringsressourcer gennem
vidensdeling. Fx.at læreren deler et undervisningsforløb med andre lærere. Det
har også den fordel at andre lærere kan kommentere eller bidrage med deres
arbejde og på denne måde arbejder flere sammen, og arbejdet kan løbende
udvikles.
2.
Mulig for
organisering af fleksibel læring. Man kan med nutidens teknologier give
eleverne mulighed for fleksibel læring. Man kan i dag sidde hvor som helst og
efterfølgende lægge sit bidrag ud på nettet. Via de forskellige interaktive
digitale medier kan Web 2.0 tjenesten også være vejledende ligesom der er der
er muligheder for at efter/videre uddanne sig via Web 2.0
3. Motivation og forudsætninger hos den lærerende.
Her er et af de helt store traumer i undervisnings sammenhæng hvad angår
skoleelever. Vi ved at langt de fleste elever stortrives i dag på de
interaktive sider med web 2,0. De er vant til at buge tjenester som Goggle,
Wikipedia, Facebook og andre. Det vil derfor være en stor motivationsfaktor for
dem, hvis disse værktøjer blev en del af undervisningen.
4.
Didaktiske
fordele. De didaktiske fordele er
til at få øje på og det kan være en
stor fordel, at det materiale, man arbejder med, ligger på nettet og i og med
at men er en del af web 2,0 giver det en følelse af medejerskab og dermed en
forpligtelse på de projekter man samarbejder om. De didaktiske fordele i web
2,0 giver nogle andre måder at tolke/anvende læringsstile på i det man ikke
nødvendigvis behøver at arbejde skriftlig eller mundtlig men at man inddrager
arbejde med video, billeder eller lyd i en eller anden kombination.
5.
Kompetencebehov
for fremtidige arbejdsliv.
Eleverne får når de beskæftiger sig med web 2,0 kompetencer og dermed
færdigheder inden for it anvendelse. De bliver mere målrettet og effektive i at
søge på internettet og skal lære at forholde sig kritisk i forhold til kilder
og informationer, ligesom de vil udvikle deres evalueringskompetencer i det at
være kritiske over for kilder og information.
Hvordan
Der flere forskellige måder man kan gribe 2.0 an, både
ved at bruge det som den primære eller som en supplement til andre
undervisningsformer/aktiviteter, hvad enten det er virtuelle eller fysiske
læringsaktiviteter.
Hovedaktøren kan være læreren, eleven eller en
kombination af dem begge, som bruger det pågældende materiale.
3 eksempler på hvordan man bruger Web 2.0.
Man kunne oprette en blog, hvorved kursisterne kunne føre
en dagbog omkring, ”hvad har vi lært i dag”. På den måde kan de øvrige elever
og underviseren kommentere på det skrevne.
Så kan man lave en
wiki, som fungerer på den måde at, alle kan skrive i den og derefter kan alle
tilføje eller revidere i det der er skrevet. Jo flere der bidrager, jo mere
objektivt bliver viden omkring det enkelte emne.
Man kan godt sammenligne den med bloggen, men det er ikke det helt samme. Hvor bloggen er Én mands værk, hvor man kommentere på, så kan wikién være et utals værk.
Man kan godt sammenligne den med bloggen, men det er ikke det helt samme. Hvor bloggen er Én mands værk, hvor man kommentere på, så kan wikién være et utals værk.
Sidst men ikke mindst kan underviserens udgivelser af
egne og anvendelse af andres læringsmoduler på Connexions (website for deling
af læringsressourcer), hvor læreren er den primære hovedaktør, da det er
underviseren der deler og samarbejder (hvem samarbejder
underviseren med?) om udarbejdelsen af undervisningsmaterialerne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar