Søg i denne blog

torsdag den 30. oktober 2014


Begrebet web 2,0

Hvad
Web 2,0 er en mulighed for kommunikation igennem websites. I modsætning til web 1,0 er web 2,0 en bruger til bruger, hvor web 1,0 mere er en oplysnings flade hvor brugeren søger oplysninger om specifikke emner. Den gamle hjemme side fra fx folketinget var bygget op som web 1,0 hvor hjemmesiden kun var bygget op til at brugeren fik udleveret informationer om tingets og dens virke, så man kan sige at der var tale on en envejs kommunikation hvor brugeren fik informationer omkring tingets virke. Med introduktionen til web 2,0 er forholder det sig anderledes her er kommunikationen en bruger til bruger altså en tovejs kommunikation. Med web 2,0 er hjemmesiden blevet en del af det sociale netværk hvor det nu er muligt at følge folketinget fra fx Facebook, linke til andre hjemmesider osv. Men web 2,0 er meget mere end en hjemmeside, det det er sider som Facebook, Youtube, Wikipedia, Myspaces. Det nye ved Web 2.0 er, at det er brugerne som opretter og vedligeholder de forskellige sider. Det handler om sociale netværk, hvor brugerne deler deres tanker, meninger, tekster, billeder, musik/film osv.. Det er via brugernes input, at siderne bliver holdt i live. 
Hvorfor
Hvorfor bruge web 2,0 i undervisningssammenhæng, fordi ved anvendelse af de interaktive medier får eleverne til at få følelse af medejerskab til det de bidrager til. I bogen web 2,0 af Nina Bonderup Dohn og Lars Johnsen har de udpeget 5 grunde til at benytte web 2,0
1.       Understøttelse og kvalificering af underviserses arbejde. Her handler det om lærerens samarbejde med andre underviser omkring opkvalificering af læringsressourcer gennem vidensdeling. Fx.at læreren deler et undervisningsforløb med andre lærere. Det har også den fordel at andre lærere kan kommentere eller bidrage med deres arbejde og på denne måde arbejder flere sammen, og arbejdet kan løbende udvikles.
2.       Mulig for organisering af fleksibel læring. Man kan med nutidens teknologier give eleverne mulighed for fleksibel læring. Man kan i dag sidde hvor som helst og efterfølgende lægge sit bidrag ud på nettet. Via de forskellige interaktive digitale medier kan Web 2.0 tjenesten også være vejledende ligesom der er der er muligheder for at efter/videre uddanne sig via Web 2.0
3.       Motivation og forudsætninger hos den lærerende. Her er et af de helt store traumer i undervisnings sammenhæng hvad angår skoleelever. Vi ved at langt de fleste elever stortrives i dag på de interaktive sider med web 2,0. De er vant til at buge tjenester som Goggle, Wikipedia, Facebook og andre. Det vil derfor være en stor motivationsfaktor for dem, hvis disse værktøjer blev en del af undervisningen. 
4.       Didaktiske fordele. De didaktiske fordele er til at få øje på og det kan være en stor fordel, at det materiale, man arbejder med, ligger på nettet og i og med at men er en del af web 2,0 giver det en følelse af medejerskab og dermed en forpligtelse på de projekter man samarbejder om. De didaktiske fordele i web 2,0 giver nogle andre måder at tolke/anvende læringsstile på i det man ikke nødvendigvis behøver at arbejde skriftlig eller mundtlig men at man inddrager arbejde med video, billeder eller lyd i en eller anden kombination.
5.       Kompetencebehov for fremtidige arbejdsliv.  Eleverne får når de beskæftiger sig med web 2,0 kompetencer og dermed færdigheder inden for it anvendelse. De bliver mere målrettet og effektive i at søge på internettet og skal lære at forholde sig kritisk i forhold til kilder og informationer, ligesom de vil udvikle deres evalueringskompetencer i det at være kritiske over for kilder og information.

Hvordan
Der flere forskellige måder man kan gribe 2.0 an, både ved at bruge det som den primære eller som en supplement til andre undervisningsformer/aktiviteter, hvad enten det er virtuelle eller fysiske læringsaktiviteter.
Hovedaktøren kan være læreren, eleven eller en kombination af dem begge, som bruger det pågældende materiale.
3 eksempler på hvordan man bruger Web 2.0.
Man kunne oprette en blog, hvorved kursisterne kunne føre en dagbog omkring, ”hvad har vi lært i dag”. På den måde kan de øvrige elever og underviseren kommentere på det skrevne.
 Så kan man lave en wiki, som fungerer på den måde at, alle kan skrive i den og derefter kan alle tilføje eller revidere i det der er skrevet. Jo flere der bidrager, jo mere objektivt bliver viden omkring det enkelte emne.
Man kan godt sammenligne den med bloggen, men det er ikke det helt samme. Hvor bloggen er Én mands værk, hvor man kommentere på, så kan wikién være et utals værk.
Sidst men ikke mindst kan underviserens udgivelser af egne og anvendelse af andres læringsmoduler på Connexions (website for deling af læringsressourcer), hvor læreren er den primære hovedaktør, da det er underviseren der deler og samarbejder (hvem samarbejder underviseren med?) om udarbejdelsen af undervisningsmaterialerne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar