Refleksion over
brug af Web 2.0
Da jeg kun spontant har været inde og berører de virtuelle
medier ganske kort i forbindelse med et hoved forløbshold har jeg ikke den
store erfaring med interaktive medier endnu. De erfaringer som jeg har gjort med
fx Facebook er som beskrevet tidligere på BB kun som en informations kilde til
eleverne og ikke hvor jeg bevidst har sat TPACH i spil som en lærende foranstaltning.
Jeg har efter det læste i Web 2.0 gjort mig flere overvejelser over, hvordan
jeg kan bringe Web 2.0 i spil i forbindelse med min undervisning og jeg har derfor
gjort mig flere tanker over hvem jeg egentlig er som underviser i en Web 2.0
digital verden. Hvor langt vil jeg gå eller vove i forhold til elevernes
digitale viden, og om jeg udstiller mig selv i forhold til elevernes kompetencer
i den digital verden. Men lidt fortrøstningsfuld er det at læse på RolandHachmanns blog, at det ikke kun drejer sig om, at sætte fokus på de digitale
teknologier men at man sammen med de analoge teknologier iscenesætter de
teknologier som kan være med til at løfte elevernes læringsdimension.
TPACK og SAMR er endnu to modeller som man skal forholde sig
til, man fristes næsten til at sige at hvert modul på den Pædagogiske Diplomuddannelse
har sine modeller som man skal forholde sig til og hvor modellerne skal giver
stof til eftertanke og refleksioner over egen undervisning/praksis. TPACK er endnu
en model som udover ”eleven, læreren, stoffet” også inddrager ”den teknologiske”
del Web 2.0. Teknologisk fagligviden er viden om hvordan man sætter faglig
indhold i spil på en anden måde ved at digitaliser det, Det er viden om, hvad teknologi
kan gøre ved indholdet og dermed skabe nye måder at undervise på. Den teknologiske
del af modellen er en udfordring for mange underviser pga. manglende
opkvalificering eller frygten for at fejle foran deres elever, men kunne man
ikke også pege på skolen som det centrale problem i at lærerne ikke har den
nødvendige kompetence i håndteringen af Web 2.0. i artiklen af Bernt Hubert ”ingen mediepædagogik uden en mediekultur” hvor det er lærerne der som udgangspunkt
næsten altid får kritik for manglende håndtering af de nye medier. Men så længe
skolerne ikke har opbygget en it- og mediekultur, vil det være svært, at få
lærerne til at tage medieintegrationen og pædagogikken alvorligt ”hvordan kan
man svømme uden vand i bassinet”. Man må erkende at nye it og medieindsatser må
tage udgangspunkt i en kortlægning af den eksisterende it og mediekultur der er
på den enkelte afdeling og at det er skolen som uddannelsesinstitution der er medansvarlig
for, at der implementeres en it og mediekultur så lærerne har en chance for at blive
klædt på til de udfordringer de står overfor så de føler, at de har medejerskab
af udviklingen.
Jeg vil efter at have stiftet bekendtskab med TPACK i første
omgang bruge modellen som et refleksions værktøj for hvad egne forudsætninger
er i forhold til teknologier i undervisningen. Jeg er som underviser klar over
at min teknologiske/pædagogiske viden ikke er noget der kommer af sig selv men,
at det kræver en indsats at kunne kombinerer de tre videns former, så de alle
kommer til udtryk i faget/praksis. Som model, syntes jeg at modellen er rigtig
godt bygget op og illustrerer de forskellige dimensioner der er i modellen og hvilken
viden man som underviser skal være opmærksom på for at bringe indholdet i et
didaktisk/pædagogisk rigtigt kontekst.
Modellen SAMR ser jeg som en styrkelse i at kunne vurderer
undervisning tilrettelagt i forbindelse med digitale medier og hvor det ikke er
kun er modellens egenskab som en styrkelse af lærerprocessen men også en
styrkelse af modellen som en transformer for lærerprocessen til nye
undervisnings situationer/former. Jeg kar endnu ikke arbejdet med modellen eller
brugt modellen til analyse af arbejdet med teknologiske medier da jeg kun sporadisk har anvendt digitale medier i min undervisning, men jeg vil frem over overveje
kraftigt at bruge modellen i undervisnings sammenhæng og analyserer på hvad
eleverne får ud af at benytte en nyere teknologi frem for en analog. Generelt kan man sige, at modellen en model som benyttes som en slags værktøjskasse til underviserne i deres reflekterende rum, hvor
læringsteknologi, planlægning samt brug af digitale lærermidler vurderes i
forhold til elevernes digitale dannelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar